Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

Jeżeli zastanawiamy się, jak powinien wyglądać kosztorys naprawy pojazdu, to musimy wiedzieć, że musi on być przygotowany według określonego schematu, a także powinien posiadać drobiazgową specyfikację wykonanych działań naprawczych. To właśnie z takiego dokumentu poszkodowany kierowca, musi się dowiedzieć, na jaką kwotę wyceniono szkodę oraz naprawę jego samochodu.

Drobiazgowa specyfikacja naprawy

To przede wszystkim osobie poszkodowanej, powinno zależeć na dokładnym sprawdzeniu takiego kosztorysu. Dlatego właśnie, powinna ona zwrócić uwagę na to, w jakiej formie jest przygotowany taki dokument. Jest to ważne, ponieważ kalkulacja kosztów naprawy, będzie miała ogromne znaczenie, dla wyliczenia wysokości odszkodowania, które będzie należało się osobie poszkodowanej. Dlatego właśnie tak ważne jest to, aby tego typu kosztorys był bardzo szczegółowy, a dodatkowo jeszcze powinien się w nim pojawić wykaz:

  • liczby i rodzaju operacji niezbędnych do przeprowadzenia naprawy (wymiana/naprawa/regeneracja części, lakierowanie elementów),
  • części podlegających wymianie oraz naprawie razem z ich cenami,
    jakości części (O, Q, P, Z), które uwzględniono przy kalkulacji, ich producenta oraz dostawcy:
  • części O (oryginalne/ serwisowe) – to części zazwyczaj polecane, które dostarczane są przez koncern samochodowy, są one produkowane przez sam koncern i dostarczane przez niego lub jego podwykonawców. Takie części mają logo koncernu
  • części Q – są to elementy o takich samych właściwościach technicznych jak części O, wytwarzane przez dostawców na tzw. „pierwszy montaż”, produkowane z
  • wykorzystaniem tej samej technologii jak w sytuacji produkcji dla koncernu, ale
  • opatrzone logo faktycznego producenta, które dostępne są w niezależnych hurtowniach oraz sieciach sklepów
  • części P – elementy, które są porównywalnej jakości/alternatywne, będą odpowiadać jakością tym stosowanym w montażu fabrycznym, ale nie są dostarczane na pierwszy montaż
  • części Z – zamienniki, nieuwzględnione w powyższych kategoriach
  • liczby, rodzaju a także stawek roboczogodzin niezbędnych do wykonania odpowiedniej naprawy pojazdu,

Tego typu kosztorys powinien dokładnie wypisywać stawki, jak i liczbę takich roboczogodzin, które będą wypracowane tak przez mechanika samochodowego, blacharza jak i lakiernika. Dzięki temu, można porównać wykorzystane w kalkulacji stawki konkretnych specjalistów i sprawdzić, czy nie są one czasami zaniżone.

Towarzystwo ubezpieczeniowe nie ma prawa tłumaczyć braku zaprezentowania drobiazgowej kalkulacji faktem używania do wyceniania samochodów specjalnego systemu informatycznego, takiego jak np. Audatex czy Info-Expert.

Nieodpowiedni proceder zaniżania odszkodowań

Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że kalkulacja powypadkowa będzie podstawą do roszczeń odszkodowawczych, a to oznacza, że taki kosztorys, który nie będzie posiadały wyżej wypisanych elementów, musi budzić podejrzenia, co do zaniżenia kwoty odszkodowania. Niestety towarzystwa ubezpieczeniowe, wykorzystują wiele różnych zabiegów, aby zaniżyć taki kosztorys naprawy samochodu.

Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

Jeżeli w sytuacji wypadku jest uszkodzony starszy samochód, albo gdy uszkodzenia samochodu będą duże, a więc i naprawa będzie kosztowna, to ubezpieczyciel może starać się o to, aby została uznana szkoda całkowita. Wówczas dochodzi do sytuacji, w której ubezpieczyciel, stara się wykazać, że koszty jakie będą poniesione na wykonanie naprawy, przewyższają wartość samochodu sprzed wypadku, a co się z tym wiąże, wówczas wypłacają mocno zaniżone odszkodowanie. Co więcej, niejednokrotnie okazuje się, że jest zaniżana sama wartość takiego samochodu, jeszcze przed wystąpieniem danej szkody.

Jeżeli będziemy mówić o uznaniu szkody częściowej, to może się okazać, że towarzystwa ubezpieczeniowe, będą próbowały zastosować odwrotną metodę. Będą więc próbowały pomniejszyć szacowane koszty niezbędnej naprawy:

  • będą uwzględniać amortyzację części, a więc poziom zużycia uszkodzonych części samochodu, które koniecznie należy wymienić;
  • będą starali się na różne sposoby zaniżać koszty robocizny, biorąc chociażby uśrednione wartości;
  • korzystają z zamienników, nawet jeżeli wcześniej w samochodzie były zamontowane części oryginalne. Taka sytuacja prowadzi oczywiście do tego, że zaniżona jest cała wartość samochodu.

Z pewnością zyskamy, jeśli zgłosimy się do firmy, która zajmuje się odkupieniem odszkodowań komunikacyjnych, aby sprawdziła, czy ubezpieczenie, które otrzymaliśmy, czasami nie zostało zaniżone. Ponieważ firmy te działają na rynku odszkodowań i ubezpieczeń, to bardzo dobrze znają specyfikę działania ubezpieczycieli, a więc mają też doświadczenie w prowadzeniu spraw, przeciwko takim nieuczciwym praktykom. Taki odkup, to najszybsza i jednoczenie nie wymagająca zbytniego zaangażowania czasu oraz pieniędzy, metoda odzyskania zaniżonej kwoty odszkodowania. Dlatego właśnie warto z niej skorzystać, jeśli chcemy mieć pewność, że w żaden sposób nie zostaliśmy tutaj oszukani przez takie towarzystwo ubezpieczeniowe.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here