Gdybyśmy zadali pytanie, co należy zrobić w momencie kolizji przy udziale naszego samochodu, padłyby szybkie odpowiedzi, takie jak: wezwać policję lub zadzwonić po radę do bliskiej osoby. Większość sądzi, że dałaby sobie spokojnie radę w tego typu sytuacji, w końcu są dobrymi kierowcami. Jednak praktyka pokazuje, że do takich zdarzeń przyczynia się wiele niespodziewanych czynników, na które niejednokrotnie nie mamy wpływu: awaria naszego samochodu czy nieuwaga któregoś z kierowców. Co powinniśmy zrobić i jak się wcześniej zabezpieczyć?

Kolizja czy zdarzenie drogowe?

Przede wszystkim, powinniśmy odróżnić zdarzenie od kolizji. W pierwszym przypadku dochodzi do poszkodowania ludzi, co oznacza, że obligatoryjnie należy wezwać policję. Natomiast w przypadku kolizji uszkodzeniu ulega jedynie „rzecz”, czyli pojazd. Wówczas nie ma obowiązku wzywania policji, należy jedynie sprawnie usunąć pojazd z drogi, jeśli to tylko możliwe. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego zrobić, oznaczamy miejsce kolizji trójkątem ostrzegawczym. Niestety, w momencie pojawienia się drogówki możemy zostać ukarani mandatem, za utrudnienia lub spowodowanie kolizji w ruchu drogowym.

Procedura postępowania

W pierwszej kolejności należy zachować spokój. Krzyki i nerwy na pewno nie zmienią sytuacji, która przecież już miała miejsce. Jeśli podejdziemy do kolizji spokojnie, wówczas bez problemów dopełnimy wszelkich niezbędnych formalności. Kolejność działań zależeć będzie od tego, czy wiadomo, kto jest sprawcą kolizji.

Przeanalizujmy pierwszą sytuację, gdy żaden z uczestników kolizji nie ma wątpliwości po czyjej stronie leży wina. Gdy sprawca przyznaje się do spowodowania danej sytuacji, należy po prostu wypełnić oświadczenie o kolizji. Dobrze, aby już taki przygotowany dokument wozić ze sobą. Gdybyśmy jednak go nie mieli, należy w oświadczeniu podać:

  • dane sprawcy z dowodu osobistego,
  • nr prawo jazdy, jej kategorie i kto je wystawił,
  • nr polisy z datą jej zawarcia i nazwę Towarzystwa Ubezpieczeniowego
  • opis kolizji, czyli datę, miejsce, jej przyczyna i bezwzględnie: kto był jej sprawcą

Natomiast w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie określić kto z nas zawinił, obligatoryjnie wzywamy policję.

Usługa assistance

Po formalnościach, czas na analizę uszkodzeń własnego pojazdu. Sprawdzamy, czy jest w stanie sam dalej pojechać, bez narażania innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku pojazdu zdatnego do jazdy, należy skontaktować się z miejscem, jakim jest serwis samochodowy i umówić się na oględziny oraz uzgodnić szczegóły dostarczenia auta. Jednak, gdy uszkodzenia pojazdu uniemożliwiają dalszą jazdę, warto skorzystać z usługi Assistance. Wówczas holownik przyjeżdża na miejsce kolizji i holuje uszkodzony pojazd do serwisu samochodowego. W przypadku, kiedy nie posiadamy aktywowanej takiej usługi, niestety, będziemy musieli za nią zapłacić z własnej kieszeni. Dlatego warto wcześniej wykupić taką opcję u ubezpieczyciela lub skorzystać z dodatkowego pakietu do internetowego konta bankowego przyjaznego kierowcom, jakie dostępne jest w Toyota Bank. Za jedyne 8 zł miesięcznie będziemy mieć zagwarantowane: naprawę na miejscu zdarzenia, holowanie i pomoc w postępowaniu w razie wypadku.

Naprawa pojazdu

Każdy posiadacz samochodu zdaje sobie sprawę, jak drogie są części i koszty naprawy. Te zależą od skali awarii oraz od modelu i marki pojazdu. Części zamienne też nie należą do najtańszych, nie mówiąc już o robociźnie. Nie będziemy mieli z tym problemów, gdy koszt naprawy pokryje sprawca kolizji, ze swojej polisy ubezpieczeniowej. Gorzej, gdy to my jesteśmy sprawcą lub auto ma usterkę niepodlegającą już gwarancji, a my nie posiadamy wykupionego AC. Skąd znaleźć dodatkowe pieniądze na profesjonalną naprawę w autoryzowanym serwisie? Zostaje kredyt gotówkowy z wysokim oprocentowaniem lub szybkie pozbycie się własnych oszczędności.

W takim przypadku warto skorzystać z programu „Comfort Pay” Toyoty Bank. Jest to opcja przygotowana dla wszystkich posiadaczy samochodów, bez względu na markę. Na czym polega? W autoryzowanym serwisie samochodowym naprawimy wszystkie uszkodzenia mechaniczne i lakierniczo-blacharskie, a zapłacimy dopiero później. Możemy skorzystać z rozłożenia płatności za naprawę nawet na 12 miesięcznych rat, gdzie pierwszą z nich zapłacimy dopiero po 30 dniach od wystawienia faktury przez serwis.

Reprezentatywny przykład dla kredytu Comfort Pay (wariant standardowy): cena finansowanej usługi 3 000 zł, całkowita kwota kredytu 3 000,00 zł, całkowity koszt kredytu 265,56 zł (obejmuje prowizję bankową 120,00 zł i odsetki 145,56 zł), okres umowy 12 miesięcy, miesięczna wartość raty 272,13 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 8,50%, RRSO 17,08%, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 3 265,56 zł. Kalkulacja z dnia: 15.03.2017 r.
Reprezentatywny przykład dla kredytu Comfort Pay (wariant 0%): cena finansowanej usługi 3 000 zł, całkowita kwota kredytu 3 000,00 zł, całkowity koszt kredytu 0 zł, okres umowy 12 miesięcy, miesięczna wartość raty 250,00 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 0%, RRSO 0%, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 3 000 zł. Kalkulacja z dnia: 15.03.2017 r.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here