Uzyskaj odszkodowanie

Odszkodowanie za wypadek w miejscu publicznym?

Odszkodowanie za wypadek w miejscu publicznym?

Czy miałeś już sytuację, w której zdarzył Ci się wypadek w miejscu publicznym? A czy dostałeś za niego odszkodowanie?

Niestety, cały czas, bardzo mało osób wie o tym, że wypadki w miejscu publicznym, które pociągają za sobą mało przyjemne skutki, podlegają odszkodowaniu, zwłaszcza jeżeli za bezpieczeństwo odpowiadają władze miasta albo gminy. Jeżeli przeczytasz ten artykuł, będziesz miał wiedzę o tym, jakie prawa Ci przysługują, kiedy dojdzie nawet do najmniejszego wypadku w miejscu publicznym.

Szkoda musi być naprawiona, czy to przez przywrócenie stanu istniejącego przed wypadkiem, czy to przez wypłatę odpowiedniej sumy pieniędzy. Rzecz jasna, w takiej sytuacji, kiedy dochodzi do uszczerbku na zdrowi, czyli na przykład podczas złamania ręki albo nogi, przywrócenie poprzedniego stanu poszkodowanego, nie będzie możliwe.

Dlatego też, ofiara takiej sytuacji, posiada pełne prawo do tego, aby domagać się odszkodowania. Wiele osób odpuszcza tą walkę i nie domaga się należnego im odszkodowania, zwłaszcza jeżeli wypadek jest niewielki, a więc i szkody są niewielkie. Jednak warto wiedzieć, że nawet przy lekkim stłuczeniu, mamy prawo żądać odszkodowania, oczywiście pod warunkiem, że sami w żaden sposób nie przyczyniliśmy się do powstania takiej szkody.

Do kogo jednak powinniśmy wystąpić z obowiązkiem zapłaty odszkodowania? To pytanie jest dość ciężkie i może stanowić największą przeszkodę w ubieganiu się o należne pieniądze, ale przecież do takiej informacji także można dojść.

Co zalicza się jako miejsce publiczne?

Zanim przejdziemy do spraw związanych z odszkodowaniem, powinniśmy się na początku dowiedzieć, co to jest miejsce publiczne. Tak naprawdę chodzi o chodniki, ulice, parki, szkoły, banki, supermarkety, restauracje i wszystkie tego typu miejsca, budynki oraz instytucje, z których wszyscy korzystamy w codziennym życiu. Jeżeli doszło do nieszczęśliwego wypadku, przede wszystkim trzeba udokumentować całe zdarzenie, a więc bardzo przydatny będzie tutaj aparat fotograficzny.

odszkodowanie z oc sprawcy

Odszkodowanie za wypadek w miejscu publicznym?

Co więcej, dobrze będzie, jeżeli będziemy mieli także zeznania świadków, którzy widzieli całe to zdarzenie. Taki wypadek koniecznie trzeba zgłosić odpowiedniej osobie, która zajmuje się danym obiektem, a więc w przypadku restauracji będzie to jej właściciel, jeśli chodzi o sklep to kierownictwo. Jeżeli do wypadku dojdzie natomiast na drodze, albo chodniku, to musimy wówczas powiadomić urząd gminy, albo miasta, do którego należy utrzymanie ulicy czy chodnika w odpowiednim stanie. Dodatkowo musimy wiedzieć, że niezbędne będzie odpowiednie udokumentowanie wszystkich etapów leczenia, a także kosztów, jakie musieliśmy ponieść w związku z zaistniałym wypadkiem.

Ubezpieczenie ułatwia sprawę

Jeżeli będziesz osobą ubezpieczoną, to możesz być pewien, że cała sprawa jest znacznie prostsza, ponieważ wystarczy, że zgłosisz wypadek z zestawem niezbędnych dokumentów i to wszystko przedłożysz swojemu ubezpieczycielowi.

To on będzie miał obowiązek zajęcia się resztą, a więc wszystkie mniej ważne procedury, będą mogły Cię ominąć. Rzecz jasna, jeżeli nie będzie Ci odpowiadała wysokość przyznanego odszkodowania, albo będzie on odmawiał wypłacenia pieniędzy, to zawsze będziesz miał prawo do tego, aby odwołać się od takiej decyzji. Jeżeli nie będzie ona uwzględniona, to wówczas będziesz mógł podać takiego ubezpieczyciela do sądu.

Co jeśli nie jesteś ubezpieczony

Jeżeli jednak nie masz ubezpieczenia, to musisz się przygotować na to, że sprawa będzie wyglądała trochę inaczej. Przede wszystkim, musisz znaleźć winnego, który jest odpowiedzialny za stan oraz bezpieczeństwo danego miejsca publicznego, w którym miał miejsce wypadek. Później musisz go poinformować o całym wydarzeniu oraz zażądać odpowiedniego odszkodowania. Kiedy nie będzie on chciał uznać swojej winy, jedynym rozwiązaniem jakie będziesz mógł zastosować, będzie wejście na drogę sądową.

Dlatego, trzeba będzie przygotować odpowiedni pozew o odszkodowanie, podać wartość przedmiotu sporu, a więc kwotę jaką proponujesz na odszkodowanie, a później wnieść pismo do sądu rejonowego, który będzie właściwy ze względu na miejsce zamieszkania, albo siedzibę pozwanego . Warto tutaj wiedzieć, że jeżeli wartość sporu przekroczy kwotę 75 000 zł, to właściwy będzie wówczas sąd okręgowy, a nie rejonowy.

Poza tym, trzeba mieć świadomość, że taki pozew trzeba będzie opłacić, co będzie stanowiło wartość 5% wartości, której oczekujemy jako zadośćuczynienie. Jeśli jest taka sytuacja, że nie będzie Cię stać na wytoczenie takiego procesu sądowego, ani na opłacenie pozwu, to zawsze masz prawo złożyć wniosek o zwolnienie z kosztów sądowych, tutaj ważne będzie wyjaśnienie, dlaczego nie możesz tych kosztów ponieść, a także trzeba będzie złożyć odpowiednio wypełniony formularz, w którym będą zawarte informacje o Twoim stanie majątkowym i uzyskiwanych dochodach, tutaj pismo możesz wziąć z sądu, albo ściągnąć z Internetu. Nawet jeżeli nie masz ubezpieczenia, należy Ci się odszkodowanie, za poniesione szkody. Jedyne co musisz zrobić, to znaleźć osobę odpowiedzialną za dane miejsce publiczne i przedłożyć jej swoje roszczenia, a jeśli to nie przyniesie skutku, udać się z całą sprawą do sądu.

odszkodowania z oc

Brak danych sprawcy wypadku a odszkodowanie. Kto zapłaci za skutki kolizji?

Brak danych sprawcy wypadku a odszkodowanie. Kto zapłaci za skutki kolizji?

Ucieczka z miejsca zdarzenia sprawcy kolizji to niestety częsty powód utrudnień związanych z pozyskaniem stosownych rekompensat za poniesione straty finansowe przez osoby pokrzywdzone w rozmaitych zdarzeniach komunikacyjnych. Co w takich momentach robić?

Jak się bronić i udowadniać swoich szkód, aby móc otrzymać właściwe zadośćuczynienie? O tym wszystkim powiemy więcej w poniższych fragmentach naszego wirtualnego poradnika.
Nasi eksperci podpowiedzą Państwu, co zrobić aby sprawca kolizji czy wypadku i tak poniósł odpowiedzialność za swój czyn, mimo iż udało mu się zbieg z miejsca zdarzenia.

Odszkodowanie pokrzywdzony może natomiast otrzymać, lecz w tym celu powinien spełnić kilka istotnych punktów. Krok po kroku przekażemy je w dalszych częściach niniejszego artykułu.

Zacznijmy jednakże na wstępie od przytoczenia aktualnych danych statystycznych, a mianowicie w 2016 roku miało miejsce ponad trzydzieści trzy tysiące zdarzeń drogowych, co oznacza, że praktycznie dzień w dzień pojawiała się na polskich drogach blisko setka kolizji i stłuczek komunikacyjnych. Niestety, nie w każdym przypadku była szansa na to, aby sprawy rozstrzygnąć szybko i polubownie, sporządzając standardowe oświadczenie i wypłacając bezproblemowo do trzydziestu dni klasyczne odszkodowanie wycenione na podstawie posiadanej polisy ubezpieczeniowej OC.

odszkodowanie z oc sprawcy

Brak danych sprawcy wypadku a odszkodowanie. Kto zapłaci za skutki kolizji?

Zdarza się coraz częściej, iż chcąc uniknąć odpowiedzialności, albo jadąc autem pod wpływem alkoholu, substancji odurzających typu narkotyki itd., sprawcy zajść uciekają z miejsca zdarzenia. Wówczas pierwsza nasza myśl powinna kierować nas do poszukiwań świadków. A może ktoś zapamiętał numery rejestracyjne pojazdu bądź może doprowadzi nas do niego po szczegółach zapamiętanych w ramach obserwacji okoliczności zdarzenia. Zeznania świadków oraz złożone na notce ze zdarzenia podpisy tychże osób będą poważnym argumentem przemawiającym za uzyskaniem środków pieniężnych z tytułu poniesionych strat. Podobnie na odszkodowanie mają szansę i ci poszkodowani, którzy w trakcie nieobecności przy wozie doznali jego uszkodzeń – porysowania karoserii, drobnych zniszczeń.

Wtedy niestety ciężko jest zidentyfikować sprawców, bo czasami szkody te wyrządzone zostały nawet nieumyślnie, zatem niezbędne jest podjęcie starań o przejrzenie nagrań z zapisów kamer monitoringu. Jest to sensowne rozwiązanie na przykład w przypadku zajść na parkingach osiedlowych czy w centrach handlowych.

Musimy wiedzieć, że wezwanie policji na miejsce zdarzenia jest niezbędne. Nawet kiedy kolizja była niewielka, nie krępuj się zadzwonić i poprosić funkcjonariuszy o interwencję.

Mogą oni podjąć konkretne działania w celu ustalenia winnego zdarzenia, na którym ucierpiałeś, a ponadto udokumentują oni także stan, który zastali. Będzie to dowód na to, że faktycznie nie Ty zawiniłeś, zatem nie wykluczy Cię to z przyszłych starań o pozyskanie zadośćuczynienia. Koniecznie musisz zgłosić ewentualne szkody i straty do ubezpieczyciela.

Jego obowiązkiem jest natomiast zrealizowanie stosownego postepowania likwidacyjnego, a następnie skierowanie Twojego przypadku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, z którego przydzielona zostanie Ci wypłata odszkodowania. Na ustalenie, czy pieniądze są Ci należne, czy nie Fundusz ma trzydzieści dni.

odszkodowania z oc

Brak zapiętych pasów a odszkodowanie z OC

Brak zapiętych pasów a odszkodowanie z OC

Przez blisko pół wieku istnieje obowiązek jeżdżenia samochodem z koniecznością zapinania pasów bezpieczeństwa na czas jazdy. Jest to wymóg wymyślony dokładnie ponad pięćdziesiąt lat temu.

Przez jednych uznawane jest to za zupełnie zbędne, niepotrzebne i uciążliwe, gdyż jedynie krępuje jazdę kierowcy oraz pasażerów, sprawiając iż staje się ona niekomfortowa, ale także nie brakuje osób, zdaniem których zapinanie pasów to standard bezpieczeństwa, który może w niespodziewanych, nagłych sytuacjach doprowadzić do uratowania ludzkiego życia. Wielu popierających zapinanie pasów podczas przemieszczania się autem uznaje, iż lekceważenie tego typu obowiązku osób transportujących się pojazdem czy to w roli zmotoryzowanego czy też pasażera powinno grozić surowymi karami – zarówno finansowymi w postaci mandatów, jak i nawet ograniczeniem wolności i zabraniem prawa jazdy.

Co na temat wymogu zapinania pasów twierdzą zaś ubezpieczyciele? Jak towarzystwa odnoszą się do braku zapiętych pasów i kolizji? Czy w takich wypadkach jest szansa na pozyskanie z tytułu zdarzenia drogowego jakichś konkretnych form zadośćuczynienia? O tym wszystkim powiemy nieco szerzej w poniższych fragmentach naszego artykułu.

Po raz pierwszy pasy bezpieczeństwa zostały wymyślone w formie trzypunktowej, a ich seryjne wytwórstwo zastosowali obywatele Szwecji. Pojawiły się one w jednym z produkowanych przez nich modeli Volvo. Za inicjatora pasów bezpieczeństwa uznaje się natomiast Nilsa Bohlina. Nie trzeba było długo czekać, aby marka Volvo opatentowane przez nią pasy bezpieczeństwa przekazała innym producentom. Było to zupełnie darmowe, a miało na celu szerzenie ogólnych zasad bezpieczeństwa. W naszym kraju natomiast obowiązkowe zapinanie pasów wprowadzone zostało jako wymóg niezbędny zarówno każdego kierowcy, jak również pasażera w roku 1983. Przepis ten początkowo tyczył się przednich stanowisk – a więc zmotoryzowany, który prowadzi oraz siedzący obok niego pasażer.

Z tyłu początkowo pasów bezpieczeństwa nie montowano. Później dopiero zaczęły się one pojawiać w całym aucie i tym samym zobligowana została cała załoga pojazdu do ich zapinania. Przez praktycznie osiem lat była jednak opcja zapinania pasów wyłącznie przez osoby na dwóch pierwszych siedzeniach i dodatkowo w trakcie jazdy w terenie pozamiejskim.

Po tych ośmiu latach natomiast, w celach poszerzenia skali ochrony w trakcie jazdy autem, zdecydowano się na rozszerzenie obowiązku zapinania pasów nie tylko na tylne siedzenia, ale także na przemieszczanie się ogólnie pojazdem, po wszystkich drogach. Warto wspomnieć, iż decydujący w tym zakresie okazał się natomiast rok 1990, bowiem wówczas w naszym kraju wprowadzony został obowiązek transportowania małych dzieci w fotelikach, specjalnie do tego celu zaprojektowanych, dostosowanych do wzrostu oraz wieku malucha.

Kiedyś do kwestii jazdy bez zapiętych pasów, gdy nie były one tak modne, ponieważ nie uznawano ich za standardy bezpieczeństwa, podchodzono w sposób mniej rygorystyczny niż na dziś dzień, kiedy to jest to wymóg obowiązkowy. Praktyka zastosowania pasów jest regulowana w Polsce w oparciu o ustawę Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997.

W przepisach tych znajduje się wzmianka o obowiązkowym zapinaniu pasów w aucie, a także regulacja względem kierowcy, a mianowicie zakazuje się mu przewożenia pasażerów w pojeździe, jeżeli pasażerowie ci nie zapięli pasów. W przypadku zlekceważenia tych wymogów i ustaleń można spodziewać się wielorakich sankcji natury prawnej. Jakie? Otóż przede wszystkim możliwe jest uzyskanie kary finansowej w postaci mandatu wynoszącego 100 zł oraz 2 punkty karne. Ponadto w przypadku złapania przez funkcjonariuszy policji pasażerów niemających zapiętych pasów bezpieczeństwa kierowca dostaje mandat w wysokości 100 zł oraz 1 punkt karny.

Są także określone regulacje dotyczące przewożenia dziecka w pojeździe. W tym zakresie jest obowiązek transportowania malucha w foteliku i jeżeli zmotoryzowany do takich zaleceń się nie dostosuje, bądź będzie przewodził dziecko w innym urządzeniu niż to zalecane w celach ochronnych, grozi mu kata do 150 zł mandatu oraz 3 punkty karne. Z kolei za jazdę dziecka w foteliku zabezpieczającym, ale siedzącego w kierunku tylnym na przednim siedzeniu pojazdy posiadającego poduszkę powietrzną dla pasażera, również można załapać się na mandat wynoszący 150 zł i 3 punkty karne.

Istnieje jednak kilka wyjątkowych okoliczności, w jakich zmotoryzowani mogą przemieszczać się niekoniecznie z zapiętymi pasami. Wyjątki te są określane przez ustawę Prawo ruchu drogowego i mowa tu chociażby o zwolnienia w przypadkach konkretnych stanów chorobowych, a mianowicie kobiety w widocznej ciąży nie muszą zapinać pasów. Podobnie kierujący osobową taksówką czy egzaminatorzy i instruktorzy nauki jazdy w trakcie szkolenia i egzaminowania.

Podobnie zwolniony jest z tego obowiązku ktoś, kto nie powinien stosować uciskających pasów bezpieczeństwa z powodów zdrowotnych i ma to potwierdzone na zaświadczeniu wydanym przez określonego specjalistę. Dokument musi być zatem wystawiony przez lekarza. Dodatkowo nie trzeba aby zapinali pasy podczas stałej jazdy funkcjonariusze różnych służb – zarówno policjanci, jak i Agencji Wywiadu, Agencji bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej, funkcjonariusze celni, Służby Więziennej, inspektorzy kontroli skarbowej, żołnierze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polski w momencie, kiedy dochodzi do transportu zatrzymanej osoby. Podobnie pracownicy BOR, czyli funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu w momencie realizowania czynności służbowych.

Tak samo nie poniesie żadnych konsekwencji personel medyczny w trakcie udzielania pomoc poszkodowanym oraz chora czy niepełnosprawna osoba, jaka jedzie na wózku inwalidzkim w aucie czy też przewożona jest na noszach. Do tych zwolnień z obowiązku zapinania pasów zaliczyć należy także przemieszczanie się konwojentów w trakcie przewozu wartości pieniężnych.

A teraz trochę faktów i argumentów przemawiających „za” oraz „przeciwko” jeździe z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Zwolenników i zagorzałych przeciwników takiego wymogu jest chyba tyle samo. Jest to póki co obowiązek kierowców i pasażerów, lecz sprawą zajęła się w związku z licznymi kontrowersjami na jej temat Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Rozważono okoliczności, w jakich dochodzi do wypadku drogowego i co wtedy, kiedy kierowca jechał bez zapiętych pasów bezpieczeństwa? Czy wówczas można ubiegać się o świadczenie należne w ramach polisy ubezpieczeniowej OC?

Otóż z jednej strony nie przestrzegaliśmy obowiązujących zasad prawnych, z drugiej natomiast doznaliśmy przecież strat czy szkód a może nawet i konkretnego uszczerbku na zdrowiu, w skutek własnego nieodpowiedzialności, ale tak czy inaczej odszkodowanie powinno nam się należeć. Jest to jak najbardziej możliwe, że towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci Ci określoną kwotę pieniężną, ale niewykluczone, że ją pomniejszy o pewną kwotę.

Często bowiem stosowana jest wtedy kategoria przyczynienia się do szkody, właśnie poprzez niezapinanie pasów bezpieczeństwa. Jak głosi artykuł 362 Kodeksu Cywilnego, poszkodowany przyczyniając się do stworzenia szkody, jest częściowo winny zdarzenia, zatem ubezpieczenie mu się należy, lecz nie w pełnej kwocie tak jak w momencie, gdyby doszło do wypadku drogowego przy zapiętych pasach bezpieczeństwa. Musimy wiedzieć, że w polisach ubezpieczeniowych NNW jazda bez pasów niekiedy wyłączona zostaje z odpowiedzialności. Nie powinno zatem dziwić, że część towarzystw w ogóle nie bierze odpowiedzialności za tego rodzaju wypadki. Ubezpieczenie NNW jest dobrowolne, a co za tym idzie można mówić o odmiennych warunkach w nich występujących. Rozbieżności są zatem zupełnie naturalne.

Podsumowując niniejsze rozważania na temat jazdy bez zapiętych pasów a starania o uzyskanie odszkodowania z tytułu odpowiedzialności cywilnej, warto zwrócić uwagę na kilka konkretnych kwestii. Po pierwsze, pionierami w dziedzinie wprowadzenia pasów bezpieczeństwa stali się obywatele Szwecji, którzy to wprowadzili je jako pierwsi i zapoczątkowali ten rodzaj wymogu, ustanawiając go swego rodzaju standardem bezpieczeństwa.

Brak zapiętych pasów a odszkodowanie z OC

Co więcej, pierwsze pasy bezpieczeństwa obowiązujące u Szwedów były opracowane jako model trzypunktowy i pojawiły się one w samochodzie osobowym marki Volvo. Miało to miejsce w modelu z rocznika 1959, a zatem warto podkreślić, że ten rodzaj wymogów jest dość stary swą tradycją i okresem obowiązywania, gdyż ma przeszło pół wieku. To jednakże, iż pasy bezpieczeństwa obowiązywały na terenie Szwecji nie oznacza wcale, iż były one od razu rozpowszechnione także w innych rejonach świata czy nawet kontynentu europejskiego. Bardzo popularne stały się one dopiero na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych minionego stulecia. W naszym kraju natomiast pasy bezpieczeństwa w pojazdach mechanicznych przeznaczonych do transportu indywidualnego zaczęły królować w okresie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

Wtedy też, wraz z ich wprowadzeniem do pojazdów, zrodził się tez obowiązek ich zapinania na czas jazdy. Kiedy zmotoryzowany nie ma zapiętych pasów a prowadzi pojazd, może zostać ukarany mandatem. Jeżeli natomiast jedzie nie sam, a z pasażerem i oni także nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa, również to kierowca ponosi za to odpowiedzialność i to jemu wręczają funkcjonariusze policji mandat karny oraz punkty karne. Kolejna kwestia, na jaką zwracamy szczególną uwagę, to z kolei wyjątki od reguły, czyli pewne sytuacje, w jakich dopuszcza się jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Przykładem osób, które mają do tego prawo są kobiety w zaawansowanej, widocznej wyraźnie ciąży, którym pasy by zwyczajnie rzecz biorąc zawadzały.

odszkodowanie z oc sprawcy

Podobnie z tego obowiązku jazdy są zwolnieni taksówkarze, funkcjonariusze różnych kategorii, a także instruktorzy nauki jazdy i egzaminatorzy oraz konwojenci transportujący środki pieniężne. Konieczne jest przytoczenie zdania przeciwników obligatoryjnej jazdy z zapiętymi pasami, którzy wysuwają argument, iż w momencie wypadku drogowego, kiedy dochodzi do zakleszczenia się kierowcy czy pasażera, poszkodowany ma mniejsze szanse na przetrwanie i samodzielne wydostanie się z auta właśnie przez zapięte pasy. Podobnie, jeżeli w grę wchodzi pożar – wówczas ciężej jest wydostać się z pojazdu. Zwolennicy są natomiast zdania, że statystyki prezentują dość rzadkie tego typu przypadki, więc nie ma powodu do aż tak dużego ryzykowania i rezygnowania z jazdy z pasami.

odszkodowania z oc

Cesja praw przy umowach ubezpieczenia: czym jest i jak działa?

Cesja praw przy umowach ubezpieczenia: czym jest i jak działa?

Jeżeli działasz jako prawowity przedsiębiorca, koniecznie powinieneś zawrzeć umowę ubezpieczenia z danym zakładem ubezpieczeniowym, którego oferta będzie dla Ciebie atrakcyjna w swych warunkach po to, aby umożliwić zabezpieczenie na wszelki wypadek wszelkich rzeczy dla Ciebie w jakimś stopniu cennych i wartościowych – zwłaszcza z perspektywy prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczego.

Co więcej, bardzo ważne jest, aby przedsiębiorcy prowadzący podmioty gospodarcze decydowali się na zawieranie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, czyli w skrócie rzecz biorąc – OC. Po co takie formy ochronne? Kiedy one działają? Co wiąże się z ich posiadaniem? Otóż dzięki zaopatrzeniu się w tego typu ubezpieczenie, przedsiębiorca ma okazję do tego, żeby zredukować szkody, jakie powstają w okresie prowadzenia przez niego danej działalności. Zakres uznawanych przez ubezpieczycieli szkód jest natomiast na tyle szeroki, że naprawdę warto tematem zainteresować się bardziej.

A zatem, kiedy w praktyce dojdzie do pojawienia się strat mniejszych czy większych skalą i swym zasięgiem, niezbędne jest, żeby poszkodowany natychmiast zgłosił się do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym ma wykupioną polisę. Na tej podstawie może się on ubiegać o wypłatę odpowiedniego, należnego mu z tytułu poniesionych strat – odszkodowania. I tak samo zwrócenie się do towarzystwa ubezpieczeniowego to jedno.

Dużo bardziej istotne jest przygotowanie niezbitych dowodów przesądzających na naszą korzyść i w tym wypadku w grę wchodzi przykładowo zebranie stosownej dokumentacji.

Warto zwrócić uwagę na to, że towarzystwo prowadzi procedurę, zgodnie z przyjętymi zasadami i odgórnie narzuconymi normami prawnymi. Mamy tu do czynienia z procedurą tak zwanej likwidacji szkody. Polega to w praktyce na ustalaniu dokładnych okoliczności zdarzeń, w jakich doszło do wyrządzenia nam szkód. Następnie, w oparciu o zgromadzone dane, dochodzi do dokładnego oszacowania wartości strat.

Cesja praw przy umowach ubezpieczenia: czym jest i jak działa?

Do charakterystycznych elementów procedury ubezpieczeniowej zalicza się natomiast między innymi cesję odszkodowania. Opiera się to na instytucji prawa cywilnego, która wiąże się z przeniesieniem praw z wierzytelności na daną osobę. W praktyce jest to nic innego jak włączenie w sprawę osoby trzeciej określanej mianem cesjonariusza, która nabywa prawo do wypłaty określonego odszkodowania w ustalonej kwocie. Jeżeli chodzi o umowy cesji, to są one bardzo często zawierane właśnie przy wielorakich typach umów ubezpieczeniowych.

Ponadto umowa ta występuje także przy umowach ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia kredytów hipotecznych, a zatem można mówić o dość szerokim zakresie tego typu umów.

Niezależnie jednak od tego, o jakim wariancie umowy cesji odszkodowania mówimy, zawsze wymogi, co do jej sporządzenia są identyczne – dokument ma być sporządzony na piśmie, po to, aby wszystko było podane czarne na białym. W nim określa się jednoznacznie podmiot cedujący prawo, a także osobę trzecią, która pełni rolę cesjonariusza, czyli owe prawo nabywa. Co więcej, podkreślić należy tym samym stosunek prawny z jakiego nabycie owych praw przez cesjonariusza wynika. Nie obejdzie się również bez określenia przedmiotu cesji.

W momencie, gdy ubezpieczający się dokonuje zawarcia umowy ubezpieczenia z zakładem, przedmiot cesji w zasadzie nie istnieje, ale pojawia się wtedy, kiedy dochodzi do szkody i wtedy umowa cesji zostaje zawarta. I tak nierzadko zdarza się wtedy, kiedy w grę wchodzą rozmaite formy – obligatoryjne i dodatkowe ubezpieczeń komunikacyjnych. Istnieje także sposobność poddania scedowaniu prawa do odszkodowania na etapie zawierania umowy ubezpieczenia. Jeżeli chodzi przykładowo o ubezpieczenie kredytu hipotecznego, to rolę cesjonariusza pełni tu instytucja bankowa.

odszkodowania z oc

Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma racji?

Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma racji?

Bardzo często, mimo posiadania wykupionego ubezpieczenia komunikacyjnego w postaci OC, wiele osób niestety wchodzi w konflikt z towarzystwem ubezpieczeniowym, gdy przychodzi do konieczności wypłaty odszkodowania. Nierzadko zakłady po prostu uchylają się od zobowiązań względem poszkodowanych i wysyłają odmowne decyzje dotyczące wydzielenia rekompensaty.

Niemniej jednak nie oznacza to wcale, że raz uzyskana odmowa musi być decyzją wiążącą. Bardzo często mamy szansę wygrać i wywalczyć należne nam środki pieniężne, lecz w tym celu niezbędne okazuje się przede wszystkim biegłe zaznajomienie z obowiązującymi regułami postępowania w takich sytuacjach oraz przepisami natury prawnej.

Możemy zaprotestować śmiało i bez obaw o to, że narobimy sobie jakichś dodatkowych problemów. Tak z pewnością nie będzie. W pierwszej kolejności zaleca się przede wszystkim odwołanie bezpośrednio do ubezpieczyciela, a następnie możemy skierować się o pomoc do Rzecznika Finansowego. Jeżeli i to nie pomoże, postawmy na sąd i rozstrzygnijmy sprawę drogą sądową. Wypłata odszkodowania powinna zostać skonsultowana z kimś, kto się na tym zna, na przykład udajmy się do prawnika i kiedy stwierdzi on, że faktycznie racja leży po naszej stronie, warto byłoby, abyśmy napisali odwołanie do ubezpieczyciela.

Nie martw się, za takie posunięcie nie zostaniesz obarczony żadnymi karami natury finansowej. Nie ma także nic złego w tym, że podważasz czyjąś opinię, bo przecież w grę wchodzą tu środki pieniężne, zatem każdy walczy o swoje. Musisz wiedzieć, że nie masz nic do stracenia, zatem zupełnie naturalnym jest odwoływanie się, zwłaszcza gdy mowa o stosunkowo dużych nakładach finansowych, a Ty nie masz z czego opłacić naprawy swego pojazdu samodzielnie. Nie ma pośpiechu w zakresie odwołania od stanowiska przyjętego przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, a nie ma racji?

Możesz, zgodnie z obowiązującymi przepisami natury prawnej, sformułować takie odwołanie w ciągu trzech lat od momentu otrzymania od zakładu pisma, w jakim jest odmowa udzielenia Ci stosownej rekompensaty. Nie zaleca się odkładania spraw na później i czekania aż paru lat, bo im później tym gorzej i maleją Twoje szanse. Warto zatem kuć żelazo póki gorące. Odwołanie formalne, które zaleca się zgłosić w przypadku wspomnianej odmowy to nic innego jak reklamacja, która regulowana jest z zastosowaniem określonych przepisów natury prawnej.

Musimy także wspomnieć o tym, że ubezpieczyciel ma po złożeniu takiego odwołania ze strony poszkodowanego ma czas trzydzieści dni na udzielenie mu odpowiedzi. Niekiedy, ale to tylko wtedy kiedy sprawy są znacznie bardziej skomplikowane, dochodzi do wydłużenia tego okresu do sześćdziesięciu dni. Brak stosownej odpowiedzi ze strony towarzystwa w wyżej wymienionym okresie to natomiast znak dla Ciebie, iż wniosek rozpatrzony został na Twoją korzyść.

Kiedy ubezpieczyciel odmawia udzielenia Ci odszkodowania, wtedy możesz udać się o pomoc do Rzecznika Finansowego. On zajmie się realizacją działań w Twoim imieniu i bezpośrednio za Ciebie. Pozwala to przede wszystkim na wykorzystanie profesjonalnie, precyzyjnie i zgodnie z przyjętymi normami drogi postępowania reklamacyjnego. W tym celu niezbędne jest dołączenie do wniosku kopii naszego odwołania.

odszkodowania z oc

Co to jest szkoda całkowita i kiedy następuje?

Co to jest szkoda całkowita i kiedy następuje?

Na skutek rozmaitych zdarzeń drogowych, jakie zdarzają się aktualnie coraz częściej z różnych powodów – zbyt szybka jazda, lekkomyślność kierowców, niekorzystne warunki pogodowe, nieprzestrzeganie przepisów – bardzo często auta uszkodzone zostają do tego stopnia, że mowa o szkodzie całkowitej, a w konsekwencji tego – nasz pojazd kompletnie nie nadaje się do reperacji. Co wtedy? Na co może liczyć poszkodowany? Zapraszamy do lektury naszych fragmentów poniżej.

Po pierwsze, warto wiedzieć, że istnieją rozliczne przepisy natury prawnej, które regulują kwestię szkód całkowitych oraz odnoszą się to tak zwanych wraków niesprawnych aut.

Zgodnie z nimi istnieje opcja, abyś uzyskał stosowne zadośćuczynienie. Generalnie, regulacje jakie dziś obowiązują, wskazują na fakt, iż wraku niedziałającego samochodu nie można zatrzymywać. W szczególności nie ma to sensu kiedy pojazd nie jest ubezpieczony.

Jako szkodę całkowitą rozumie się natomiast sytuację, w jakiej nie ma opcji przywrócenia za rozsądną cenę sprawności naszego uszkodzonego mechanicznie auta. Nierzadko zdarza się, iż wydać należy więcej na reperację wozu niż wartość samochodu w Ogólnych

Warunkach Ubezpieczenia w dniu, kiedy szkoda została wyrządzona. I tak jako szkodę całkowitą rozumie się sumę do siedemdziesięciu procent wartości naszego wozu w momencie kolizji czy też wypadku. Oczywiście ciężko jest tu generalizować, gdyż kwota ta jest uzależniona od warunków podpisywanej z towarzystwem ubezpieczeniowym polisy oraz od tego, z jakiego rodzaju zakładu ubezpieczeniowego generalnie korzystamy.

O szkodzie całkowitej mówi także artykuł 363 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którym – „Naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu.” Należy także mieć na względzie fakt, że uznanie szkody za szkodę całkowitą jest bardziej prawdopodobne w przypadku starszych pojazdów.

Powiedzmy, kiedy dojdzie do sytuacji, że w naszym wozie zniszczone zostały podłużnice czy doszło do pęknięcia bloku silnika, ubezpieczyciel stwierdzi, iż wyrządzona została szkoda całkowita. Jest ona likwidowana z OC sprawcy, więc jeżeli pod względem technicznym naprawa wchodzi w ogóle w grę, mamy prawo jako poszkodowani domagać się reperacji usterek, niezależnie od ich skali i wymiaru. Istnieje jednak również opcja sprzedania wraku.

Co to jest szkoda całkowita i kiedy następuje?

Na auta objęte szkodą całkowitą także są chętne firmy motoryzacyjne, w tym skupy pojazdów. Wystarczy poszperać trochę w sieci, a na pewno na takie podmioty natrafimy.

Co więcej, przejrzyjmy także lokalną prasę, gdzie często publikowane są anonse ze strony placówek trudniących się skupem złomu samochodowego. Możemy także poprosić ubezpieczyciela który dokonał ekspertyzy naszego wozu i określił, iż w jego przypadku chodzi o szkodę całkowitą, aby pomógł nam sprzedać zniszczony kompletnie wóz. Często zdarzają się anonse – kupię każdy pojazd, nawet uszkodzony. To świetny interes z perspektywy pokrzywdzonych, którzy zostali z wrakiem dawnego auta i nie mają co z nim zrobić. Dzięki takim podmiotom, które są chętne zainwestować w uszkodzone pojazdy, istnieje opcja zarobku.

Kiedy jednakże zdecydujemy się na sprzedanie wraku naszego samochodu, koniecznie powinniśmy uświadomić sobie, że to nie jest taka cena, jak w przypadku odsprzedawania normalnego, w pełni sprawnego auta, więc co do stawek cenowych – nie ma ich nawet co porównywać. Podczas gdy na pierwszy rzut nie wychylają się w przypadku takich transakcji środki pieniężne, warto przyjrzeć się bliżej właściwemu sformułowaniu umowy. Najlepiej, aby zawierała ona szczegóły dotyczące nie tylko oddającego auto w nowe ręce, ale też i skrupulatnie zgromadzone dane nabywcy.

W takiej umowie powinien się też pojawić podpis i oświadczenie oddającego pojazd, że zobowiązuje się on do rejestracji auta. Może wydawać się to dziwne, że wrak wymaga rejestracji, ale tak, jak najbardziej. Kiedy uszkodzony pojazd jest wystawiony na sprzedaż i w końcu dojdzie do jego sprzedaży, wtedy trzeba natychmiast udać się do wydziału komunikacji po to, aby zgłosić, podobnie jak i w zakładzie ubezpieczeniowym, że wraku wyzbyliśmy na rzecz posiadania go przez kogoś innego i wtedy będziemy zwolnieni z obowiązku uiszczania za tenże pojazd obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Istnieją pewne standardowe sposoby szacowania wysokości rekompensaty przy szkodzie całkowitej wozu. Otóż jest to pewien wzór, w którym X oznacza się wartość sprawnego wozu w momencie, kiedy doszło do szkody, a jako Y określa się wartość pozostałego po wypadku wraku. To, co zostaje natomiast wypłacone jako stosowna rekompensata z tytułu orzeczenia szkody całkowitej, to natomiast różnica między wartościami X oraz Y. Czasami jest jednak i tak, że auto jako wrak nie ma zupełnie wartości rynkowej i wówczas jedyne rozwiązanie, jakie może nam się opłacić, to zezłomowanie pojazdu.

Wtedy mówi się o oddaniu auta na szrot. Przeważnie auta niezdekompletowane są odbierane za darmo. Nie koncentrujmy się jednakże w takich wypadkach przede wszystkim na kwestiach finansowych. Dużo bardziej interesujące i istotne z perspektywy właściciela wraka są formalności niezbędne do uregulowania. Powinniśmy zweryfikować czy stacja demontażu wozów posiada stosowne uprawnienia wydawane przez wojewodę do tego, aby wydać zaświadczenie o kasacji wozu. Będzie to niezbędny element do dokonania wyrejestrowania samochodu w wydziale komunikacji, czyli uwolnienia się od uiszczania składek na ubezpieczenie OC.

 

odszkodowania z oc

Co zrobić po wypadku samochodowym? Postępowanie w razie kolizji drogowej

Co zrobić po wypadku samochodowym? Postępowanie w razie kolizji drogowej

Coraz częściej dochodzi do rozmaitych kolizji drogowych czy też zdarzeń niefortunnych na trasie, jakie wynikają przede wszystkim z tego względu, iż zmotoryzowani są nieostrożni, osiągają zbyt dużą prędkość bądź wyprzedzają. Ponadto warto również wspomnieć o negatywnych skutkach niekorzystnej aury.

Kiedy jednak już pojawi się problem z kolizją, warto byłoby w celach usprawnienia wszystkich formalności nie wpadać w panikę zaś działać ostrożnie. Poniżej prezentujemy co zrobić w takich kryzysowych sytuacjach.

Zmotoryzowani bardzo często kompletnie nie wiedzą, jak się zachowywać, kiedy staną się uczestnikami kolizji drogowych. Przede wszystkim wynika to z faktu, iż pierwsze zachowanie wiąże się ze stresem oraz ogromnym szokiem. W konsekwencji tego czasem nawet najbardziej logicznie myślące osoby nie potrafią rozważać trzeźwo. Niemniej jednak warto się uspokoić, uzbroić w cierpliwość, nie przesadzać z emocjami i trzymać nerwy na wodzy, zachowując zimną krew po to, żeby podejmować kluczowe decyzje po stosownym przemyśleniu ich wszelkich konsekwencji. Tysiące kolizji drogowych zdarzają się na polskich ulicach dzień w dzień, zatem nie ma się co dziwić, iż wydaje nam się to zupełnie naturalne, jakby to nas bezpośrednio nie mogło dotyczyć.

A jednak kiedy nam się przydarzy, koniecznie powinniśmy nie uciekać z miejsca wypadku, ale wezwać pogotowie i funkcjonariuszy policji. Przyda się nawet wezwanie straży pożarnej, bo także może być pomocna na przykład w poważniejszych zdarzeniach drogowych, kiedy dojdzie do zakleszczenia poszkodowanego i trzeba będzie go uwolnić z uszkodzonego pojazdu, wykorzystując w tym celu odpowiedni sprzęt posiadany właśnie przez strażaków.

Na wstępie trzeba jednak ustalić jakie są wyraźne różnice między wypadkiem i kolizją. To pierwsze zdarzenie jest dużo poważniejsze w swych skutkach i nie należy ich używać jako synonimy, bowiem to nie to samo.

Niezbędne jest wiedzieć, iż kolizja to sytuacja komunikacyjna, kiedy szkody ponoszą rzeczy – straty są materialne, nie osobowe, a więc uszkodzone są samochody uczestniczące w zajściu, latarnie uliczne, ogrodzenia, barierki ochronne, w które auta uderzają oraz inne elementy jezdni. W przypadku wypadków drogowych jest natomiast mowa o zdarzeniach, gdzie poza stratami materialnymi są też straty osobowe. Cierpią na nich ludzie i wtedy wezwanie policji i pogotowia jest obowiązkowe. Z kolei przy kolizjach, kiedy są one drobne, służb czasami nie trzeba wzywać.

Poza tym, że zadzwonimy po pomoc, niezbędne jest także powzięcie odpowiednich kroków.

Zaczynamy od właściwego oznakowania miejsca zdarzenia, aby było jasne, że w tym miejscu trzeba zwolnić, że coś się stało. W tym celu ustawia się trójkąt ostrzegawczy, który ma być w odległościach zgodnych z tymi wyznaczonymi w kodeksie drogowym. I w zasadzie takie zabezpieczenie powinno być wcześniej wykonane niż telefon do służb. Jeśli ktoś na skutek wypadku został mocniej poszkodowany, potrzebne jest udzielenie mu pierwszej pomocy. Przy kolizji natomiast pojazd koniecznie powinien zostać usunięty z szosy po to, żeby nie zawadzał i nie doprowadził do sparaliżowania ruchu, ani tym bardziej powstania kolejnych zdarzeń drogowych. Wyciągamy trójkąt ostrzegawczy, a później spisujemy wszelkie dane osoby, która jest winna wypadku. Jeżeli nie ma zmotoryzowanego, który poczuwałby się do winy, trzeba zadzwonić po funkcjonariuszy policji, którzy jednoznacznie rozstrzygnął kto zawinił. Do tego dochodzi również kwestia zebrania informacji od świadków wypadku, którzy mogą być pomocni w dokładnym ustaleniu, co i jak.

W momencie wyjaśnienia sytuacji, kiedy określony jest sprawca, który przyzna się do winy, potrzebujemy spisać stosowne oświadczenie. Będzie ono wiążącym dokumentem, prawidłowo sformułowanym wtedy, gdy sprawca złoży na nim podpis i się przyzna jawnie do tego, co zrobił. W Internecie jest wiele stron zawierających tego rodzaju wzory oświadczeń. Co więcej, możemy podobnych szablonów szukać także w serwisach motoryzacyjnych. Taki dokument możemy też stworzyć samodzielnie.

Co zrobić po wypadku samochodowym? Postępowanie w razie kolizji drogowej

W nim powinny zostać określone dane osobowe, w tym imię i nazwisko zarówno pokrzywdzonego, jak i winnego, dokładny adres obu zameldowanych, numery rejestracyjne pojazdów, numery dowodów osobistych obu zmotoryzowanych, numer polisy ubezpieczeniowej OC winnego zdarzenia a także pełne nazewnictwo towarzystwa ubezpieczeniowego. Do tego dochodzi również szkic i opis zdarzenia, a także na końcu czytelne podpisy obu uczestników zdarzenia. Jeżeli na miejsce wezwani są funkcjonariusze policji, którzy mają zainterweniować w związku ze zdarzeniem, to na nich spada obowiązek przygotowania takiego oświadczenia.

Zadzwonienie po policję jest niezbędne nie tylko przy poważnych wypadkach, ale też nawet niewielkich stłuczkach, lecz w momencie, kiedy wyczujemy, że ktoś spożywał alkohol bądź jest pod wpływem środków odurzających. Niestety wzywania policji w nagłych kolizjach, zwłaszcza tych niegroźnych w skutkach, ludzie starają się unikać.

Obawiają się tego, a zupełnie niepotrzebnie, bo to przyspieszy realizację wszelkich ustaleń i formalności. Co więcej, możemy mieć fachowo stworzony formularz, tj. oświadczenie, które będzie podstawowym dokumentem umożliwiającym nam ubieganie się o wypłatę stosownej rekompensaty finansowej z tytułu polisy ubezpieczeniowej.

Jeżeli chodzi o wyżej wspomniane zadośćuczynienie pieniężne, to aby je móc uzyskać, trzeba powiadomić o zdarzeniu ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Najprościej jest wykonać połączenie na infolinię towarzystwa oraz powiadomić o wypadku. Podajemy stosowne dane, prosty i zwięzły opis wypadku, a konsultanci obsługujący infolinię powinni przyjąć zgłoszenie.

Następnie wysyłany jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe doświadczony rzeczoznawca, który będzie odpowiedzialny za realizacje oględzin. Na ich podstawie natomiast dokonana zostanie wycena szkód i strat i oszacowana określona kwota odszkodowania, jaka wręczona zostanie pokrzywdzonemu.

odszkodowania z oc

Czym różni się wypadek od kolizji?

Czym różni się wypadek od kolizji?

Nieostrożna jazda, pośpiech, duży tłok, niesprzyjające warunki pogodowe – to wszystko może prowadzić do powstania rozmaitych zdarzeń drogowych. Zajścia komunikacyjne, w zależności od tego, jakiego rodzaju szkody za sobą pociągają, dzielą się natomiast na dwie podstawowe kategorie, w tym – wypadek drogowy oraz kolizję drogową. Często, mylnie, oba te terminy są ze sobą łączone, będąc uznawane za synonimy tych samych czy też podobnych w swym charakterze sytuacji, niemniej jednak nie jest to z prawnego punktu widzenia to samo. O różnicy między oboma pojęciami, dowiecie się Państwo z poniższych fragmentów naszego wirtualnego informatora. Zapraszamy do poczytania przygotowanego z myślą o Was profesjonalnego poradnika.

Z relacji policyjnych na przestrzeni ostatnich lat jednoznacznie wynika, iż ilość zdarzeń kwalifikowanych formalnie jako wypadek czy też kolizja nadal niestety jest w naszym kraju na wysokim poziomie. Zwiększa się także liczba zmotoryzowanych, którzy doświadczają swych pierwszych zajść komunikacyjnych. Niestety wielokrotnie są oni kompletnie nieświadomi tego, w jakim rodzaju zdarzeń drogowych uczestniczą. Warto zatem wykazać się biegłą znajomością przynajmniej minimalnego zakresu przepisów prawnych. Istnieją pewne formalne definicje dwóch najpopularniejszych zdarzeń do jakich dochodzi na trasie – kolizji i wypadku.

Kolizja

Mianem kolizji określa się takie zajście o charakterze komunikacyjnym, które wiąże się wyłącznie ze stratami materialnymi. Co przez to rozumieć? Otóż w grę wchodzą tu wyłącznie uszkodzenia mechaniczne pojazdów, a nie obrażenia czy urazy ludzi będących uczestnikami stłuczki. O kolizji mówi się także wtedy, kiedy u jednego z uczestników zdarzenia pojawiły się szkody osobowe wywołujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia, ale trwający krócej niż siedem dni.

Czym różni się wypadek od kolizji?

Przy tego rodzaju zajściach raczej nie ma poważnych skutków, więc czasami nie jest nawet wymagane ściąganie na miejsce służb mundurowych i ich interweniowanie. Kiedy do kolizji dojdzie z kolei, potrzebne jest, aby jej uczestnicy zachowali się w ściśle określony sposób, a mianowicie – usunęli zawadzające na drodze pojazdy biorące udział w stłuczce, a następnie rozpoczęli ustalanie faktów i dokładnych przyczyn zdarzenia, celem dojścia do porozumienia. Sprawa jest zakończona w momencie, kiedy jedna ze stron przyzna się do popełnionej winy i przyjmie na siebie rolę sprawcy kolizji. O ile nikt nie został poszkodowany, wystarczy sporządzić stosowne oświadczenie, jakie powinno być skierowane do towarzystwa ubezpieczeniowego i dlatego podpisane przez obojga – sprawcę i poszkodowanego.

W formularzu obowiązkowo trzeba zawrzeć następujące dane – dane personalne sprawcy zdarzenia, kategorię jego prawa jazdy oraz numer, numer towarzystwa ubezpieczeniowego i polisy a także należy wyszczególnić czas obowiązywania tejże polisy. Niezbędne jest również szczegółowe ujęcie okoliczności kolizji.

Wypadek drogowy

Jako wypadek drogowy, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, rozumie się natomiast zajście komunikacyjne, w ramach którego doszło do jakichś obrażeń cielesnych uczestników zdarzenia, stworzona została szkoda w mieniu czy też pojawiła się ofiara śmiertelna. Obrażenia ciała rozumiane są w tym momencie, jako uszczerbek na zdrowiu trwający dłużej niż siedem dni. Jeżeli dojdzie do wypadku, konieczne jest w pierwszej kolejności zawiadomienie służb mundurowych, w tym policji a niekiedy i straży pożarnej.

Ponadto potrzeba także wezwać w przypadku gdy są poszkodowani – pogotowie ratunkowe. Pojazdy, w odróżnieniu od kolizji, podczas wypadku drogowego nie powinny być przestawiane. W celach bezpieczeństwa wymagane jest jednakże stosowne zabezpieczenie terenu, na jakim doszło do zdarzenia. W tym celu przydatne będzie rozstawienie trójkątów ostrzegawczych.

odszkodowania z oc

Dziura w jezdni – kto odpowiada za uszkodzone auto?

Dziura w jezdni – kto odpowiada za uszkodzone auto?

Niekoniecznie musisz stać się uczestnikiem klasycznej stłuczki drogowej czy też wypadku drogowego, aby uszkodzić swój wóz i móc ubiegać się o stosowne, należne Ci zgodnie z obowiązującymi przepisami natury prawnej odszkodowanie. Równie dobrze odpowiednia rekompensata należy Ci się w sytuacjach losowych, kiedy zawini nie inny człowiek czy Ty sam, ale na przykład… dziurawa infrastruktura drogowa.

Pytanie tylko- w jaki sposób i od kogo wyciągnąć środki pieniężne, jako zadośćuczynienie za poniesione straty w postaci uszkodzenia wozu w takich sytuacjach? Zapraszamy do lektury fragmentów poniżej.

Jechałeś zgodnie z zalecaną prędkością, lecz nagle, niespodziewanie natrafiłeś na dziurę w szosie i przez to zniszczyłeś prowadzony przez siebie pojazd. Co zrobić? Musisz uzbroić się w cierpliwość i przygotować na to, że będziesz zmuszony przygotować mocne argumenty przemawiające na Twoją korzyść i potwierdzające, że w niefortunnej sytuacji byłeś zupełnie niewinny. Stosowne odszkodowanie jest wtedy wypłacane przez kogo?

O ile już uda się udowodnić nasze poszkodowanie? Kwestie dotyczące utrzymania w dobrym stanie nawierzchni dróg w naszym kraju regulowane są przez ustawę o drogach publicznych z 21 marca 1985 roku. Zarządca dróg jest odpowiedzialny za to, aby utrzymywać drogi w odpowiedniej kondycji. Podobnie chodniki.

Dziura w jezdni – kto odpowiada za uszkodzone auto?

A zatem, jeżeli coś nam się stanie z naszym wozem, co będzie wynikało właśnie z niewłaściwej infrastruktury drogowej, w tym dziur będących efektem zaniedbania, konieczne jest sformułowanie należytego wniosku i jego złożenie do zarządcy dróg, na której doszło do owego zajścia. A zatem trzeba najpierw pofatygować się, by ustalić, kto owym zarządcą w danym przypadku jest – czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada zarówno za autostrady, jak i krajowe oraz lokalne drogi, w tym także drogi ekspresowe. Instytucją pełniącą rolę zarządców może być też urząd wojewódzki, który ma pod swą pieczą trasy regionalne, a także urząd powiatu – odpowiedzialny za drogi powiatowe. Do tego dochodzi też odpowiedzialność prezydenta miasta, burmistrza oraz wójta gminy.

Jedyne, co możemy zrobić to przedstawić wniosek o rekompensatę za poniesione straty, lecz aby była ona wiążąca, koniecznie powinniśmy ten dokument stosownie uargumentować. Na przykład warto porobić zdjęcia.

Poza tym mamy sposobność także popytania świadków zdarzenia, aby przedstawili obiektywne wersje dotyczące naszego zdarzenia. Jeżeli tacy chętni się zdarzą, przyda się podanie ich danych osobowych. Przy robieniu materiału fotograficznego istotne jest jednakże nie tylko ofotografowanie uszkodzeń auta, ale także szosy, która była bezpośrednim powodem takich strat w naszym pojeździe. Bardzo prawdopodobne, ze ubezpieczyciel zarządcy drogi uzna, że nie zawinił i wtedy trzeba będzie przedłożyć wyżej wspomnianą dokumentację właśnie po to, żeby swoje stanowisko móc jednoznacznie obronić.

Dobrze jest też wezwać po takim zajściu jakieś służby interwencyjne. Dzięki temu zyskasz szansę na stworzenie przez funkcjonariuszy policji stosownego protokołu, który będzie podkładką. Przyda się także skserować dowody osobiste świadków, przygotować wymagające ich podpisu oświadczenia prezentujące dokładny przebieg zdarzenia i okoliczności, w jakich doszło do wypadku.

odszkodowania z oc

Europejskie Centrum Odszkodowań – opinie o współpracy z EuCO

Europejskie Centrum Odszkodowań - opinie o współpracy z EuCO

Zdarzył Ci się niefortunny wypadek drogowy, na skutek którego poniosłeś poważne konsekwencje? Masz obrażenia ciała, uszkodzony samochód lub nie jesteś zdolny do dalszej realizacji swych obowiązków zawodowych, a przez to nie masz środków pieniężnych niezbędnych Ci do życia? Zapraszamy do skorzystania z pomocy Europejskiego Centrum Odszkodowań SA – EuCO, stanowiącej pioniera na rynku firm i kancelarii odszkodowawczych na terenie nie tylko Polski, ale i całego rejonu Europy Środkowo-Wschodniej.

Nadrzędnym celem prosperowania EuCO jest udzielanie kompleksowej pomocy ludziom poszkodowanym, którym należy się odszkodowanie czy też zadośćuczynienie z tytułu poniesionych przez nich szkód i strat, lecz którzy nie mają odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i obeznania w tym, w jaki sposób warto walczyć o swoje i dochodzić swych roszczeń. Placówka opierając się na gruntownej i systematycznie rozszerzanej wiedzy swych wykwalifikowanych specjalistów stara się solidnie wspierać poszkodowanych, ale także otaczać opieką ich bliskich. Śmiało można rzecz, iż EuCO to swego rodzaju pośrednik, negocjator na linii pokrzywdzony – towarzystwo ubezpieczeniowe.

Firma ma charakter międzynarodowy, czego potwierdzeniem jest prężne funkcjonowanie grupy kapitałowej EuCO na obszarach pięciu krajów europejskich, a mianowicie poza Polską, również Słowacji, Rumunii, Węgier i Czech. Pierwsze kroki na rynku usług ubezpieczeniowych EuCO zaczęła stawiać w 2004 roku, od początku wkraczając do silnej konkurencji rynkowej stanowczo, pewnie i bazując na dużej wiedzy w temacie odszkodowań. Na chwilę obecną spółka realizuje owocną współprace z przeszło trzydziestoma tysiącami agentów. Centralna placówka firmy znajduje się natomiast w Legnicy i tylko w jej strukturach zatrudnionych jest aż dwustu etatowych pracowników. Wraz z rokiem 2010, EuCO pojawiła się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Jako członek Business Center Club, Executive Club, Polskiej Rady Biznesu oraz Dolnośląskiej Izby Gospodarczej wyróżnia się na tle branżowych rywali swą precyzją działania. Na koncie firma ma wiele prestiżowych nagród, wśród których warte szczególnego wyróżniania okazują się między innymi – Gazela Biznesu, Gepard Biznesu, Firma Równych Szans, Efektywna Firma, nagroda Ambasadora Polskiego Gospodarki, Diament Forbes, Lider Rynku itd. Trzy razy marce udało się zdobyć odznaczenie w postaci Medalu Europejskiego przyznawanego przez Business Center Club.

A teraz nieco więcej o samej działalności EuCO. Otóż celem nadrzędnym powołania spółki jest reprezentowanie imienia osób poszkodowanych w wypadkach, a także kluczowe wspieranie rodzin tychże pokrzywdzonych w relacjach z zakładami ubezpieczeniowymi.

Specjaliści z EuCO proponują kompleksowe załatwienie spraw o odszkodowanie, dopełnienie wszelkich formalności, przygotowanie niezbędnej dokumentacji w celu pozyskania określonej formy świadczenia powypadkowego. Niemniej jednak, co zasługuje na ewidentne wyszczególnienie – firma działa na zasadach rozliczenia „prowizja za sukces”, czyli klient płaci dopiero wtedy, kiedy rzeczywiście przyznane zostanie mu odszkodowanie a to za sprawą pomocy agenta z EuCO. Wówczas prowizja wypłacana podmiotowi wspierającemu czyli EuCO to dwadzieścia pięć procent wywalczonej sumy.

Spece z EuCO są w stanie pozyskać dla swych klientów rozmaite formy odszkodowań i zadośćuczynień, wśród których warto wspomnieć między innymi o rekompensatach pieniężnych z tytułu utraty zdrowia, za śmierć bliskich, ze względu na utracony dochód, jako zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, zakupu środków medycznych, sprzętu medycznego, z tytułu uszkodzonego samochodu, wynajmu pojazdu zastępczego, holowania wozu, utraty wartości handlowej pojazdu powypadkowego itd.

Jak wskazują na to rekomendacje ze strony klientów, którzy niegdyś zaufali EuCO i powierzyli jej specjalistom swoje interes, działania firmy w zakresie starań o pozyskanie odszkodowania w wielu przypadkach wiązały się nie tylko z samym faktem przydzielenia stosownej rekompensaty, ale także otrzymywania przez poszkodowanych kwot znacznie wyższych niż gdyby pokrzywdzony ubiegał się o otrzymanie zadośćuczynienia powypadkowego sam. Zdaniem przepytanych konsumentów współpracujących z EuCO, w grę wchodziły kwoty ostateczne wyższe o nawet kilkaset procent w porównaniu z pierwszą oferta towarzystw ubezpieczeniowych!

Europejskie Centrum Odszkodowań - opinie o współpracy z EuCO

Zaletą wyróżniającą EuCO na tle innych firm działających w podobnym charakterze jest między innymi posiadanie osobistej kancelarii prawnej, co w tego typu placówkach nie jest zbyt popularne. Kancelaria Radców Prawnych EuCO to swego rodzaju uzupełnienie bogatej oferty podmiotu. W konsekwencji tego, poszkodowani mają sposobność otrzymania dużo wyższych sum odszkodowań, a także mogą liczyć na szereg innych świadczeń dodatkowych.

Z danych statystycznych firmy wynika jednoznacznie, iż w 2015 roku EuCO przeprowadziła ponad 13,7 tysięcy rozpraw w sądach w całej Polsce, a w jednym miesiącu – uznawanym za rekordowy- tych spraw było około 1,4 tysiąca. Ogólnie EuCO prowadzi systematyczną współpracę z czterdziestoma rozmaitymi kancelariami prawnymi, a także z 1,5 tysiącem prawników.

Cechą charakteryzującą dynamiczne prosperowanie EuCO jest między innymi aktywna polityka ekspansji zagranicznej oraz szereg wprowadzanych przez placówkę, unikatowych rozwiązań takich jak EuCOCAR – udogodnienie w postaci składającej się z ponad 150 aut floty samochodów zastępczych udzielanych klientom na czas naprawy uszkodzonych pojazdów powypadkowych czy EuCO Finanse – błyskawiczna wypłata środków pieniężnych na leczenie i rehabilitację, udzielana na długo przed tym, kiedy następuje wypłata odszkodowania z zakładu ubezpieczeniowego.

odszkodowania z oc
odszkodowanie

ZOBACZ TEŻ